Pracownik małego startupu może czuć się ograniczony czy nawet stłamszony dużą organizacją. Fot./Shutterstock
Pracownik małego startupu może czuć się ograniczony czy nawet stłamszony dużą organizacją. Fot./Shutterstock

Małe i średnie firmy też sięgają po nowatorskie rozwiązania

Współpraca z przedsiębiorstwami to dla startupów droga do szybszego rozwoju, a dla dużych graczy okazja do pozyskania innowacji. Owa kooperacja nie jest jednak zarezerwowana wyłącznie dla korporacji. To szansa również dla sektora MŚP.

Wiele mówi się o tym, jak startupy budują innowacyjność gospodarki, a jednym z napędów owego trendu jest tzw. współpraca Dawida z Goliatem, czyli młodych spółek rozwijających nowatorskie usługi i produkty z gigantami. Taki sposób pozyskiwania innowacji z zewnątrz nie jest jednak zastrzeżony wyłącznie dla największych firm i korporacji. Partnerami startupów mogą być bowiem również firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

– Zapewnienie trwałego i zrównoważonego rozwoju gospodarczego Polski nie jest możliwe bez wykorzystania potencjału szybko rozwijających się nowatorskich mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, opierających swoje rozwiązania na nowych technologiach i innowacjach – podkreśla Patrycja Panasiuk, dyrektor biura innowacji PKN Orlen.

Dostęp do technologii

Jak wynika z raportu Deloitte „Diagnoza ekosystemu startupów w Polsce", wpływ startupów na rozwój gospodarczy Polski będzie stale rósł i zgodnie z prognozami w 2023 r. młode technologiczne firmy będą mogły wygenerować ponad 2,2 mld zł wartości dodanej w polskiej gospodarce i stworzyć łącznie ponad 50 tys. miejsc pracy. Patrycja Panasiuk zauważa, że sektor MŚP oraz duże międzynarodowe korporacje, takie jak Orlen, dostrzegają ów potencjał. Coraz więcej doświadczonych przedsiębiorstw decyduje się na współpracę z innowacyjnymi startupami i realizują z nimi wspólne projekty, np. w ramach programów akceleracyjnych.

– A taka współpraca daje obopólne korzyści, startupy zyskują wsparcie finansowe, mentorskie czy dostęp do rynków zbytu. Przedsiębiorstwa występujące w roli odbiorcy technologii zyskują dostęp do innowacyjnych rozwiązań, które mogą przetestować na własnej infrastrukturze – wyjaśnia nasza rozmówczyni. – Budowanie relacji ze startupami daje średnim i dużym przedsiębiorstwom możliwość nabycia zaawansowanych technologii i ich szybkiego zaimplementowania do prowadzonej działalności, bez konieczności inwestowania znacznych środków finansowych – kontynuuje przedstawicielka Orlenu.

Co hamuje współpracę

Współpraca firm ze startupami rodzi jednak również sporo wyzwań.

– Zalety współpracy są dla startupu oczywiste: szybkie osiągnięcie skali lub pozyskanie hurtowego odbiorcy produktu. Ma to jednak swoją cenę. Duże organizacje to rozbudowane hierarchiczne struktury z szerokim gronem wewnętrznych interesariuszy o zróżnicowanych potrzebach i obawach. Oznacza to częstokroć długi proces decyzyjny – wskazuje Marcin Szczeciński, kierownik ds. inwestycji kapitałowych w Adamed Pharma.

Ale potencjalnych barier i hamulców dla takiego partnerstwa jest znacznie więcej. Maciej Płonka z Research Team Lead w studiu Edisonda w Grant Thornton podkreśla, że istnieją np. ograniczenia w postaci różnic kulturowych.

– Pracownik małego startupu może czuć się ograniczony czy nawet stłamszony dużą organizacją, z którą współpracuje. Procedury tam stosowane mogą wydać się sztuczne czy ograniczające. Z drugiej strony osobom decyzyjnym w MŚP czy dużym przedsiębiorstwie działania zespołu startupu mogą się wydać chaotyczne, niekontrolowane lub wręcz niebezpieczne z perspektywy organizacji. Stąd też taka współpraca między startupem a większą organizacją wymaga, poza wieloma innymi kwestiami, bardzo szczegółowych ustaleń dotyczących zasad komunikacji i raportowania – wskazuje Maciej Płonka.

Patronat honorowy

Partner merytoryczny

Audytor Konkursu oraz Partner Merytoryczny

Partner strategiczny

Partner główny

Partnerzy