Partner Strategiczny

Partner Główny

Honorowy Patronat
Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii

Honorowy Patronat
Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Partner merytoryczny
Audytor konkursu

Partner projektu

Artykuł 8: Nagrodzono najlepsze pomysły
23.10.2017

JERZY ZIEMACKI

Nagrodzono najlepsze pomysły

TECHNOLOGIE | Sześć innowacyjnych spółek otrzymało laury w konkursie organizowanym przez „Rzeczpospolitą”.

Głównym celem konkursu Orzeł Innowacji Startup, organizowanego przez redakcję „Rzeczpospolitej”, jest wyróż- nienie młodych przedsiębiorców oferujących innowacyjne produkty lub usługi. Do tegorocznej edycji zgłosiło się ponad 120 firm. Kapituła złożona z  grona ekspertów wybrała laureatów w  pięciu kategoriach. W  szóstej specjalnej kategorii zwycięzcę wskazali sami uczestnicy. Uroczyste ogłoszenie wyników i wręczenie nagród w  konkursie dla najlepszych startupów odbyło się w  środę, 18 października, w Warszawie.
– Zależy nam na docenianiu firm mniejszych, nagradzamy ich pierwsze sukcesy – mówił podczas rozpoczęcia uroczystości Jerzy Kalinowski, szef Zespołu Doradczego KPMiG, jeden z  pomysłodawców i współtwórca konkursu.
– Startup to istniejące przedsiębiorstwo, które ma innowacyjny produkt lub usługę, myśli o  marketingu, lecz ma taki potencjał, że nie jest w stanie sfinansować pomysłu w  sposób naturalny, czyli poprzez wzrost generowanych pieniędzy lub pożyczkę w banku. Potrzebuje inwestora, który dostarczy pienią- dze na bardzo szybki rozwój – tłumaczy Kalinowski

W  dynamicznym wyścigu startupów ważny jest pomysł. W  kategorii Pomysł Roku pierwsze miejsce w konkursie zajęły trzy firmy: Emplocity z  Warszawy, Noa z  Krakowa i  warszawski OneMeter. Wszystkie uzyskały identyczną liczbę punktów. Każda popisała się wyjątkowym, świetnym pomysłem na przyszły biznes. Emplocity tworzy bota obdarzonego sztuczną inteligencją, który ma pomagać ludziom w  poszukiwaniu zatrudnienia. Noa działa w branży usług podwodnych, na dnie mórz i  oceanów. Zaś OneMeter prowadzi zaawansowaną działalność badawczo-rozwojową w  dziedzinie energetyki.

W dżungli biznesu

– Dziś wiele dyskutuje się o robotyzacji, przedstawia się roboty jako złe maszyny zabierające ludziom pracę. My stworzyliśmy bota, który poszukuje pracy dla człowieka – mówi Krzysztof Sobczak, prezes firmy Emplocity, inżynier elektronik, wykształcony na uczelniach w Szkocji i Singapurze, prywatnie miłośnik maratonów. – Wziąłem udział w najtrudniejszym maratonie świata w  Brazylii. Na mecie pomyślałem sobie, skoro przebiegłem 300 kilometrów w  prawdziwej dżungli, to i w tej biznesowej dżungli sobie poradzę – mówił w trakcie dyskusji po wręczeniu nagród.
Prezes i  założyciel spółki Noa Michał Latacz przyznał, że na pomysł wykorzystania napędu falowego w gospodarce podwodnej wpadł przypadkiem. Jako miłośnik przyrody fascynował się sposobem poruszania głowonogów. Postanowił zbudować maszynę na- śladującą ten, jak sam przyznaje, „piękny ruch”. Okazało się, że napęd falowy jest niezwykle wydajny energetycznie. Może być stosowany do maszyn schodzących pod wodę.
Świat zainteresował się odkryciem Polaka. Eksperci z  branży twierdzą, że napęd falowy do 2050 roku stanie się technologiczną podstawą całej branży, która wkrótce będzie warta 100 mld USD. Dlatego pomysł firmy Noa kapituła postanowiła wyróżnić również nagrodą w  kategorii przełomowa technologia.

28 sekund przewagi

W kategorii B2B zwyciężyła firma CallPage z  Krakowa. Kreatywny startup koncentruje się na poprawianiu komunikacji firm z  potencjalnymi klientami. Firma oddzwania do klienta zainteresowanego produktem lub usługą w  28 sekund. Tak krótki czas oczekiwania pozwala zwiększyć efektywność sprzedaży. – Gdy klient widzi, że oferujemy mu kontakt w 28 sekund, zaczyna się zastanawiać: Czy naprawdę oddzwonią? Czy wyrobią się? Właśnie dlatego proponujemy kontakt w 28 sekund, a nie 30 czy 60 sekund – tłumaczy komercyjny mechanizm Sergey Butko, jeden z założycieli CallPage.
Natomiast w kategorii B2C najlepsza okazała się firma Picodi. Swoje wysiłki koncentruje na gromadzeniu kuponów rabatowych, zniżek i promocji w jednym miejscu. Efekt? Tańsze zakupy online, zarówno w wielkich sklepach, jak i tych niszowych, oferują- cych specyficzny asortyment, trudno dostępny gdzie indziej. Na stronie picodi.com codziennie pojawiają się nowe oferty. – Wszędzie tam, gdzie będziesz proszony o podanie kodu promocyjnego, rabatu, bonu, numeru uprawniającego do zniżki, możesz śmiało wpisywać kod pobrany z naszego serwisu – zachęcają twórcy.

Dać poczucie wolności

Redakcja postanowiła uhonorować również startup mają- cy szczególną misję społeczną. W tej kategorii nagrodę otrzymał Miłosz Krawczyk, prezes firmy Blumil, specjalizującej się w tworzeniu lekkich, szybkich i wygodnych wózków inwalidzkich, choć on sam woli mówić o „pojazdach umożliwiających swobodne poruszanie się osobom o ograniczonej mobilności”. Prezes Krawczyk sam jest osobą poruszającą się w ten sposób. Doskonale rozumie potrzeby swoich klientów. Zaprojektowany przez niego pojazd umożliwia jazdę nawet w piasku i śniegu. Daje poczucie wolności.
Według uczestniczących w konkursie przedsiębiorców na nagrodę w kategorii mecenas startupów najbardziej zasłużyła Eliza Kruczkowska, dyrektor ds. rozwoju innowacji w Polskim Funduszu Rozwoju, koordynująca rządowy program wsparcia startupów – Start In Poland. A także organizacja Startup Poland, której celem jest budowanie świadomości wielkiego potencjału startupów wśród decydentów, polityków i samorzą- dowców. – Ważne jest to, co dzieje się w  społecznościach startupowych oddolnie – mówiła Kruczkowska.
– Mamy silną grupę w Krakowie, Warszawie, Gdańsku, polskie ośrodki stają się rozpoznawalne nawet w  Dolinie Krzemowej – stwierdziła dyrektor rozwoju innowacji w PFR.